Parashat Shoftim


SHOFTIM 5769

Devarim – Deuteronomy 16:18-21:9

August 22, 2009 – 2 Elul 5769

Rabbi Mario Gurevich

Beth Israel Synagogue, Aruba

In the previous chapters of sefer Devarim, we have collected a large number of precepts that rule and enrich individual life.

Parashat Shoftim (Judges), on the other hand, offers us a set of rules for the proper performance of society. For this, the first thing you need is fair laws, appropriate to the needs of a specific community, and such was the Torah’s historical role.

But laws have no use if they are not obeyed. Hence, the first challenge faced by the people of Israel was to internalize the need to obey them.

The ideal way, of course, is the moral upbringing of people, educating them in the faith and love for their Creator, which is stated in the following commandment, as well as in many others:

“Thou shalt love the Lord thy God and keep the commandments of the Lord thy God, and His testimonies, and His statutes, all the days of your life.”

Teaching them to live with their neighbors:

“And thou shalt love thy neighbor as thyself”

And care for the upbringing and education of the new generations:

“And thou shalt teach them (the laws) diligently unto thy children, and shalt talk of them when thou sittest in thy house, and when thou walkest by the way, and when thou liest down, and when thou risest up”

If this path of conscience and education does not work, and we know it often does not, the consequences will be the emergence of criminals and delinquents, from which no society is exempt. At this time, the need to impose the keeping of the law arises, through mechanisms that make it imperative.

In the first place, police, whose job is to prevent infringements, maintain order and isolate the elements that threaten society, until their guilt or innocence is proved; and additionally, judges and a judicial system, whose main job is to establish the blame or innocence of suspects and sanction them according to the law, or arbitrating between different parties on the basis of that same law.

The effective march of society and the personal safety of each citizen depend on their rectitude and honesty. This is why, today’s parashah begins with the following words:

“Judges and officers shalt thou make thee in all thy gates, which the Lord thy God giveth thee, tribe by tribe; and they shall judge the people with righteous judgment. Thou shalt not wrest judgment; thou shalt not respect persons; neither shalt thou take a gift; for a gift doth blind the eyes of the wise, and pervert the words of the righteous. Justice, justice shalt thou follow, that thou mayest live, and inherit the land which the Lord thy God giveth thee.”

The word “justice” appears twice and reiterated, meaning that we should seek justice with justice. Justice through justice, that is, through valid and legitimate means.

Everlasting lessons that transcend time and space, and which may be considered, without a doubt, as moral patrimony of all humankind.

Shabbat Shalom.


Rabbi Mario Gurevich

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SHOFTIM 5769

Devarim – Deuteronomio 16:18-21:9

22 de agosto, 2009 – 2 de Elul, 5769

Rabino Mario Gurevich

Sinagoga Beth Israel, Aruba

En las lecturas anteriores del libro D'varim, hemos recolectado una enorme cantidad de preceptos que regulan y enriquecen la vida individual.

La Parashá de Shoftim (Jueces) en cambio, nos provee de preceptos para el buen funcionamiento de la sociedad. Para ello, lo primero es tener leyes justas y adecuadas a las necesidades de una comunidad, y eso fue el rol histórico de la Torá.

Pero las leyes no tienen ninguna utilidad si no se cumplen.

Así, el primer desafío del pueblo de Israel fue internalizar la necesidad de cumplir con ellas.

El camino ideal, por supuesto, es la formación moral del hombre, educándolo en la fe y el amor a su Creador, lo que está consignado en el siguiente y en muchos otros preceptos:

Y amarás al Eterno tu Dios y guardarás Su observancia, Sus leyes y preceptos todos los días”

Enseñarles a vivir con sus compañeros:

Y amarás a tu prójimo como a ti mismo”.

Y preocuparse por la formación y la educación de las nuevas generaciones:

Y las enseñaréis (las leyes) a vuestros hijos para hablar de ellas al estar en tu casa y cuando andes en el camino, cuando te acuestes y cuando te levantes”.

Si este camino de la conciencia y la educación no resulta, y sabemos que con frecuencia eso sucede, las consecuencias son la aparición de delincuentes y malhechores, de la que ninguna sociedad está exenta. En ese momento, se da la necesidad de imponer el cumplimiento de la ley, mediante mecanismos que la hagan imperativa.

En primer lugar, policía, cuyo deber es evitar las infracciones, mantener el orden y aislar los elementos peligrosos para la sociedad, hasta que su culpa o inocencia sea demostrada; y adicionalmente jueces, un sistema judicial, cuya tarea principal es establecer la culpa o inocencia de un sospechoso y sancionarlo de acuerdo a la ley, o arbitrar entre diferentes partes con base en esa misma ley.

De la rectitud y honradez de ellos depende la buena marcha de la sociedad y la seguridad personal de cada ciudadano. Por ello, la Parashá de hoy comienza con las siguientes palabras:

Jueces y policías tendrás en todas tus ciudades que el Eterno tu Dios dio a ti y a tus tribus, y juzgarán al pueblo con toda justicia. No tuerzas el juicio, no conozcas rostros y no tomes soborno, porque el soborno ciega los ojos de los sabios y tuerce las palabras de los justos. Justicia, justicia perseguirás, para que vivas y heredes la tierra que el Eterno tu Dios, dio a ti”.

La palabra “justicia” está repetida y reiterada, queriéndonos indicar que debemos perseguir justicia con justicia. Justicia a través de la justicia, esto es, con medios válidos y legítimos.

Lecciones absolutamente intemporales que trascienden el tiempo y la geografía y que pueden ser consideradas, sin duda, como patrimonio moral de toda la humanidad.

Shabat Shalom.


Rabino Mario Gurevich

Around the Communities

"Around the Communities"

Fernando and Patricia Lapiduz are already in El Salvador, where they have arrived from Cuba with a baggage full of new projects.
Fernando was the Joint sheliach there. He will be leading his first service in San Salvador on August 15.

We wish the Lapiduz much success and wonderful new friendships at the Jewish Community of El Salvador, a warm and welcoming place.


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“Por las Comunidades”


Fernando y Patricia Lapiduz ya están en El Salvador, a donde han llegado desde Cuba con una valija colmada de nuevos proyectos.
Fernando era el sheliach del Joint allí.
El conducirá su primer servicio en San Salvador el 15 de Agosto.

Deseamos a Patricia y Fernando muchos éxitos y hermosas nuevas amistades en la cálida y acogedora Comunidad Judía de El Salvador.