Parashat Ki Tavo

KI-TAVO 5769

Devarim - Deuteronomy 26:1-29:8

September 5, 2009 – 16 Elul 5769

Rabbi Rami Pavolotzky

B’nei Israel Congregation, Costa Rica

The Unreachable Keys

The progress of science and technology have always amazed us and frightened us. They amaze us because every day, we see that yesterday’s fiction becomes today’s reality. They frighten us because the power of humankind gets greater all the time, which leads us to believe that human beings have no limits, that overcoming obstacles that seem insurmountable is just a matter of time.

The idea that human beings can achieve everything that they set out to achieve is, in itself, disturbing. It reminds us of the story of the Tower of Babel, where men intended to reach the sky and thus become their own God. A being that can be seized by jealousy, greed and unbounded ambition does not seem to be the best depository of unlimited power. But does the progress of humanity really have no limits?

One of the promises that appear in this week’s parashah says: “The Lord will open unto thee His good treasure the heaven to give the rain of thy land in its season, and to bless all the work of thy hand…” (Deut. 28:12). Rain has always been considered in Israel as a blessing, the basis for a good crop.

Regarding this verse, Rabbi Yochanan wrote in the Talmud (Taanit 2a):

Three keys the Holy One blessed be He has retained in His own hands and not entrusted to the hand of any messenger, namely, the Key of Rain, the Key of Childbirth, and the Key of the Revival of the Dead", for it is written: “The Lord will open unto thee His good treasure the heaven to give the rain of thy land in its season, and to bless all the work of thy hand…” (Deut. 28:12). The key of childbirth, for it is written: “And God remembered Rachel, and God hearkened to her, and opened her womb. And she conceived, and bore a son…” (Gen.30:22-23). The key of the revival of the dead, for it is written: “And ye shall know that I am the Lord, when I have opened your graves, and caused you to come up out of your graves, O My people” (Ezekiel 37:13).

Rabbi Yochanan poetically expresses an ancient and wise idea: people cannot do all. Life, death and fate, are still as mysterious as they were three thousand years ago. The miracle of life, the uncertainty of the future, and the absolute ignorance over death, remind us everyday that we are finite, limited, and fallible beings. People, who acknowledge their limitations, can only have an attitude of humility and reverence before God and life.

We have opened thousands of doors these last few decades; doors that our grandparents never thought would open before us. And we will continue doing so, in order to better understand our world and make it a better place to live in. But never, not for a moment, should we forget that there are keys which will never be entrusted to us, that there are entrances forbidden to us. We are only human, after all.

Shabbat Shalom,

Rabbi Rami Pavolotzky

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KI-TAVO 5769

Devarim - Deuteronomio 26:1-29:8

5 de septiembre, 2009 – 16 de Elul, 5769

Rabino Rami Pavolotzky

Congregación B’nei Israel, Costa Rica

Las llaves inalcanzables

El progreso de la ciencia y la tecnología no deja de asombrarnos y asustarnos. Nos asombra porque cada día vemos que la ficción de ayer se convierte en la realidad de hoy. Nos asusta porque el poder del hombre es cada vez mayor, lo que nos lleva a creer que el ser humano no tiene límites, que superar obstáculos que parecen insalvables es solo una cuestión de tiempo.

La idea de que el ser humano puede lograr todo lo que se propone es de por sí perturbadora. Nos recuerda el relato de la Torre de Babel, en el cual el hombre pretendía llegar hasta el cielo y convertirse así en su propio Dios. Un ser que suele ser presa de los celos, la codicia y la ambición desmedida, no parece ser el mejor depositario de un poder ilimitado. ¿Pero acaso el progreso de la humanidad realmente carece de límites?

Una de las promesas que aparecen en la parashá de esta semana dice “Te abrirá Adonai su buen tesoro, el cielo, para enviar la lluvia a tu tierra en su tiempo y para bendecir toda la obra de tus manos…” (Deuteronomio 28:12). La lluvia desde siempre fue considerada en Israel una bendición, la base de una buena cosecha.

Con respecto a este versículo, dijo Rabí Iojanán en el Talmud (Taanit 2a):

Tres llaves tiene en su mano el Santo Bendito Sea, las cuales no fueron entregadas por medio de un mensajero: la llave de las lluvias, la llave de la parturienta y la llave del regreso de los muertos a la vida. La llave de las lluvias, pues está escrito “Te abrirá Adonai su buen tesoro, el cielo, para enviar la lluvia a tu tierra en su tiempo y para bendecir toda la obra de tus manos…” (Deuteronomio 28:12). La llave de la parturienta, pues está escrito “Pero se acordó Dios de Rajel, la oyó Dios y le concedió hijos…concibió ella y dio a luz un hijo” (Génesis 30:22-23). La llave del regreso de los muertos a la vida, pues está escrito “Y sabréis que yo soy Adonai, cuando abra vuestros sepulcros y os saque de vuestras sepulturas, pueblo mío” (Ezequiel 37:13).

Rabí Iojanán expresa poéticamente una idea sabia y antigua: el hombre no lo puede todo. La vida, la muerte y el destino, nos siguen siendo tan misteriosos hoy como hace tres mil años. El milagro de la vida, la incertidumbre sobre el futuro y el desconocimiento absoluto sobre la muerte, nos recuerdan diariamente que somos seres finitos, limitados y falibles. Al hombre que reconoce sus limitaciones, solo le cabe una actitud de humildad y reverencia ante D”s y la vida.

Hemos abierto miles de puertas en estas últimas décadas, puertas que nuestros abuelos jamás pensaron que se abrirían ante nosotros. Y seguiremos haciéndolo, para entender mejor nuestro mundo y para vivir mejor. Pero nunca, ni por un instante, debemos olvidar que hay llaves que no nos serán entregadas jamás, que hay accesos que nos están vedados. Al fin y al cabo, somos humanos.

Shabat Shalom,

Rabino Rami Pavolotzky

High Holidays


The upcoming arrival of the High Holidays always fills me with a certain apprehension. Many questions plague me: Was I careless in my duties to the other? Insensitive to human suffering in the world? Too rash in my replies to friends who cared? Or, on the contrary, have I been worrying needlessly about unimportant matters and about other people’s opinion of my actions?

We do a public confession during services on the Day of Atonement but I always feel my “little” sins have been omitted. Because I’m impetuous and rebellious by nature, I often get into trouble defending my viewpoints. Perhaps this is a typical feminine trait but I have scarce tolerance for those who don’t understand my thoughts – even before I express them… After so many yearly fasts on Yom Kippur I don’t feel spiritually renewed, just satisfied that I was able to control my physical urges for a day and abstain from food and drink.

I know what you are thinking: I’m going through a crisis of faith, failing to see the true meaning of self-examination and repentance of transgressions.

Let me set your minds at rest: I firmly believe that there is a lot of wisdom in introspection and in gathering the courage to apologize to our fellow man for our faults, but it is hard for me to do this as part of a group. My intense and uninterrupted relationship with G-d is extremely personal and the over-the- counter prayers rarely give me the answers I am looking for.

Then, why do I continue to attend services year after year? Perhaps because, like a good Talmudic student, I see and respect the other side, the different opinion that may unwittingly be teaching me a life lesson: never stop the search , never take a truth to be absolute. Also, because after such a long time I feel very close to my fellow searchers who approach religious practice with the required fervor. Perhaps, if we really unite, we will still be able to find renewed hope for a better, safer world this Rosh Hashanah.

Leshanah Tovah Tikkatevu. May you have a blessed 5770.

Martha E. Lichtenstein

Elul 5769

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La inminente llegada de las Altas Fiestas siempre me llena de cierta aprensión. Muchas preguntas me atormentan: He descuidado mis deberes hacia el prójimo? Carecí de sensibilidad ante el sufrimiento humano en el mundo? Demasiado precipitada en mis respuestas a amigos que se preocupaban por mí? O, por el contrario, me he estado preocupando innecesariamente de asuntos triviales y de la opinión ajena de mis actos?

Hacemos una confesión pública en Iom Kipur (Día del Perdón) pero siempre siento que mis “pequeños” pecados se han omitido. Porque soy impetuosa y rebelde por naturaleza, a menudo me meto en dificultades defendiendo mis puntos de vista. Quizá esto sea un rasgo típicamente femenino pero tengo escasa tolerancia para aquellos que no comprenden mi pensar – aun antes que lo exprese...

Después de tantos ayunos anuales en Iom Kipur no me siento espiritualmente renovada, sólo satisfecha de haber podido controlar mis deseos materiales por un día y haberme abstenido de toda comida o bebida.

Sé lo que están pensando: Estoy atravesando una crisis de fe, no logrando ver el verdadero significado del auto-análisis y del arrepentimiento de mis transgresiones.

Permítanme tranquilizarles: Creo firmemente en la abundante sabiduría de hacer introspección y en reunir el coraje necesario para disculparnos ante nuestro prójimo por nuestras fallas, pero es difícil para mí hacerlo como integrante de un grupo. Mi intensa e ininterrumpida relación con D-s es extremadamente personal y las plegarias que se expenden libremente sin receta rara vez me proporcionan las respuestas que estoy buscando.

Entonces, por qué continúo asistiendo a los servicios religiosos año tras año? Quizá porque, como un buen estudiante de Talmud, veo y respeto a la otra parte, la opinión diferente que puede enseñarme inadvertidamente una lección de vida: nunca desistas de laempresa, nunca consideres una verdad como absoluta. También porque, después de tanto tiempo, me siento muy cercana a mis compañeros de búsqueda que se acercan a la práctica religiosa con el requerido fervor.

Quizá, si realmente nos unimos, aun podremos encontrar una esperanza renovada en un mundo mejor y más seguro este Rosh Hashana.

Leshana Tova Tikatevu . Un 5770 colmado de bendiciones.

Martha E. Lichtenstein

Elul 5769