Parashat haShavua: SHEMOT 5770


Shemot - Éxodo 1:1-6:1
18 de Tevet, 5771 - 25 de diciembre, 2010

Rabina Daniela Szuster
Congregación B´nei Israel, Costa Rica


NO TE SALVES

No te quedes inmóvil
al borde del camino
no congeles el júbilo
no quieras con desgana
no te salves ahora
ni nunca
            no te salves
no te llenes de calma

no reserves del mundo
solo un rincón tranquilo
no dejes caer los párpados
pesados como juicios

no te quedes sin labios
no te duermas sin sueño
no te pienses sin sangre
no te juzgues sin tiempo…


 (Mario Benedetti)
Este Shabat comenzaremos a leer el libro de Shemot, el segundo libro de la Torá. En esta Parashá se nos relata, entre otras cosas, el nacimiento de nuestro líder Moshé Rabeinu y la esclavitud del pueblo de Israel en Egipto. Como recordarán, Moshé nació y sobrevivió gracias a un milagro, dado que el Faraón había decretado matar a todos los bebes hebreos. La hija del gobernante egipcio rescató y adoptó a Moshé, y de esta manera, éste creció en el palacio del Faraón.
Una mañana salió a caminar y le sorprendió el ver con sus propios ojos cómo un egipcio le pegaba a un hebreo. Moshé, sin vacilar ni un instante, defendió al hebreo, golpeando al egipcio. No se salvó, no fue indiferente al dolor humano sino que intentó hacer justicia. De hecho, el texto nos dice acerca de la actitud de Moshé: “Vaiar et siblotam”, “vio su sufrimiento” (Shemot 2:11). Podía haber visto solamente esclavos, podía haber visto que sucedía  lo que ocurría cotidianamente, sin embargo, pudo ver el sufrimiento humano. ¡Cuántas veces caminamos por la calle y no vemos el dolor de nuestro prójimo!
Al enterarse el Faraón de éste y otros episodios, mandó matar a Moshé. El texto nos cuenta que  éste se escapó y huyó hacia Midián. Un segundo suceso de valentía ocurrió en aquél lugar. Nos cuenta la Torá: “Y el sacerdote de Midian tenía siete hijas; ellas vinieron, sacaron agua del pozo y colmaron las pilas para abrevar a las ovejas de su padre. Empero vinieron los pastores y las expulsaron; mas se levantó Moshé y las socorrió y abrevó a sus ovejas” (Shemot 2:16-17). Moshé pudo mirar para otro lado, no obstante, a pesar de ser un extranjero de ese lugar, se levantó y no se salvó. Más bien salvó a aquellas mujeres vulneradas.
En ambos episodios, nuestro líder estaba arriesgando su propia vida para que haya justicia y nadie sea discriminado. Siendo éste nieto adoptivo del Faraón, podría haber adquirido un cargo  importante en el reinado egipcio. Pero no le importó perder esa oportunidad, no se salvó, viendo que otros no se salvarían. 
En este sentido, es interesante el significado que la Torá le adjudica al nombre “Moshé”: “Ki min amaim meshitiu”, “De las aguas yo lo he extraído” (Shemot 2: 10). Moshé fue salvado del peligro del río. Quizás, porque fue salvado es que pudo salvar a otros. Y es quien salvará a todo un pueblo, sacándolo con la mano de D”s de la esclavitud.
Esto nos enseña que nadie salva a otro si no fue educado en ese camino. Es importante, desde la temprana edad, enseñar a los niños a  escuchar el grito del hermano que sufre, aún el grito silencioso. “No te salves” dice el poema, Moshé no se salvó sino que salvó a su prójimo en un momento de angustia.
¿Cómo nos comportamos nosotros? ¿Qué hacemos cuando vemos que un egipcio le pega a un hebreo? ¿Qué hacemos cuando pastores se aprovechan de su fuerza y violentan  a jóvenes que simplemente quieren sacar agua del pozo?
Cuántas veces, teniendo boca, nos callamos; teniendo oídos, simulamos ser sordos. Tenemos manos, mas no ayudamos. Tenemos pies, pero nos quedamos “inmóviles, al borde del camino”.
El gran líder de nuestro pueblo, al igual que el poema de Mario Benedetti, nos exhortan: “no te salves, no te quedes inmóvil al borde del camino […] no te salves, no te llenes de calma, no reserves del mundo solo un rincón tranquilo”.
¡Shabat Shalom!

Parashat haShavua: SHEMOT 5770


Shemot - Exodus 1:1-6:1
18 Tevet 5771 – December 25, 2010

Rabbi Daniela Szuster
B´nei Israel Congregation, Costa Rica

DON’T SAVE YOURSELF
Don’t remain immobile
On the edge of the road
Don’t freeze the joy
Don’t love with reluctance
Don’t save yourself now
              or ever
Don’t save yourself
Don’t fill with calm
Don’t reserve of the world
Just a calm place
Don’t let your lids fall
Heavy as trial
Don’t speak without lips
Don’t fall asleep without sleepiness
Don’t imagine yourself without blood
Don’t judge yourself without time…[1]
  (Mario Benedetti)
This Shabbat we start reading the book of Shemot, second book of the Torah.  In this parashah, we are told –among other things– of the birth of our leader, Moshe Rabbeinu, and about the slavery in Egypt of the people of Israel.  As you will remember, Moses was born and survived thanks to a miracle, seeing that Pharaoh had decreed the death of all Hebrew babies.  The daughter of the Egyptian ruler rescued and adopted Moses, and thus, he grew up at Pharaoh’s palace.
One morning he went for a walk and was surprised to see how an Egyptian hit a Hebrew.  Moses, without hesitating, defended the Hebrew, beating up the Egyptian.  He didn’t think of his position (save himself); he was not indifferent to human pain, but rather tried to do justice.  In fact, the text tells us about Moses’ attitude:  Vayar besivlotam, observed their burdens” (Shemot 2:11).  He could have seen only slaves, he could have seen what happened on a daily basis; however, he was able to see human suffering.  How often do we walk our streets and don’t see our neighbor’s pain!
When Pharaoh found out about this and other similar incidents, he ordered his death.  The text tells us that Moses escaped and fled to Midyan.  A second courageous incident happened there.  It is written in the Torah:  The minister of Midyan had seven daughters; they came and drew water and filled the troughs to water their father's sheep.  The shepherds came and drove them away.  Moshe got up and saved them and watered their sheep” (2:16-17).  Moses could have turned his head the other way, but nevertheless, although he was a stranger to that place, he stood up and didn’t think to avoid danger (save himself).  Instead, he saved those wounded women.
In both episodes, our leader was risking his life so that there would be justice and nobody was discriminated against.  Being as he was an adopted grandson of Pharaoh, he could have obtained an important job within the Egyptian court.  But he didn’t mind losing that opportunity; he didn’t save himself, seeing that others would not be saved.
In this sense, the meaning that the Torah awards to Moses’ name is interesting:  ki min-hamayim meshitihu, For I drew him from the water” (2:10).  Moses was saved from the danger of the river.  Perhaps because he was saved, he was able to save others.  And he will be the one who will save his people, taking them out –with God’s hand– from slavery.
This teaches us that no one saves others unless they are raised along that path.  It is important to teach children, at an early age, to listen to the cry of those who suffer, even to silent cries.  “Don’t save yourself”, says the poem; Moses didn’t save himself, but rather saved his fellow men in times of distress.
 How do we conduct ourselves?  What do we do when we see an Egyptian beating up a Hebrew?  What do we do when shepherds take advantage of their strength and force young girls who just want to draw water from a well?
            How often do we keep silent, despite our having mouths; feign deafness, despite our having ears?  We have hands, but we don’t help.  We have feet, but we remain immobile on the edge of the road.”
 The great leader of our people, like Mario Benedetti’s poem, exhorts us:  Don’t save yourself, don’t remain immobile on the edge of the road […] Don’t save yourself, don’t fill with calm, don’t reserve of the world just a calm place.”
Shabbat Shalom!


[1] Based on translation at: http://frasconimusic.com/blog/?p=212