Parashat Vayishlach

Vayishlach 5770
Bereshit - Genesis 32:4-36:43
December 5, 2009 – 18 Kislev 5770

Rabbi Rami Pavolotzky
B’nei Israel Congregation, Costa Rica

Facing our Past

This week we read about the reunion of the brothers Jacob and Esau. As you well know, Jacob flees from his home before the death threats issued by Esau, and lives far away from his homeland for 20 years. God orders Jacob to return (Bereshit 31:3), and he obeys.
The Torah tells us that this reunion was not easy for Jacob. In fact, he fears for his life and that of his family, and prepares for the worst. He sends messengers and gifts to his brother, and strategically divides his camp in case they are attacked. As we all know, the story has a happy ending, even though the brothers will not live together ever again.
What I would like to consider here is Jacob’s courage. It is true that God orders him to return to his homeland, but He never asks him to meet with his brother or make peace with him. In truth, Jacob chooses to do so himself, surely wishing to heal the wound left by his surly relationship with his brother.
I believe Jacob’s attitude sets an example: he is no martyr exposing himself to the worst, but rather he protects himself in case things don’t turn out well. But on the other hand, he is not a coward who chooses to avoid his brother forever. If I think about the people and families I know, most have chosen one of these extremes. They spend their lives looking for the chance to “kill or die”, or they live trying to continuously avoid those they do not want to see.
I’m sure all of us share some such personal or family story, of people who drifted apart and never saw each other again. Sometimes for painful reasons; others, for foolish ones. But be it as it may, what is most difficult is that reunion, facing the ghosts from our past. That is the most difficult part.
Jacob struggled against it for 20 years, don’t think it was easy for him. He had to live twenty long years far from his family and homeland, in order to be courageous enough to face his past. He had to wrestle with an angel, perhaps as a symbol of his brother, or of himself, before reuniting with Esau. Some may think that the outcome was not so good, since after all, they were never close again. But in fact, what is most important is that, from that moment on, he could live in peace once more, without feeling sorrow or regret, without running from something or someone.
I believe Jacob’s attitude teaches us a lesson about life: it is not possible to always evade our past, our failures, fights and frustrations. At some point, we have to pluck up the courage and humbleness needed to face them. Only thus will we be able to smile again, leaving behind us the heavy weight of evasion.

Rabbi Rami Pavolotzky

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VAISHLAJ 5770
Bereshit - Génesis 32:4-36:43
5 de diciembre, 2009 – 18 de Kislev, 5770

Rabino Rami Pavolotzky
Congregación B’nei Israel, Costa Rica

El pasado que no queremos enfrentar

Esta semana leemos sobre el reencuentro de los hermanos Iaakov y Eisav. Como ustedes saben, Iaakov huye de su casa ante las amenazas de muerte de Eisav y vive fuera de su tierra durante 20 años. D”s le ordena a Iaakov regresar (Bereshit 31:3) y éste obedece.
La Torá nos cuenta que no fue le fue fácil a Iaakov el reencuentro. De hecho, él teme por su vida y por la de su familia, y se prepara para lo peor. Envía mensajeros a su hermano, le manda regalos y divide su campamento en forma estratégica, por si llegara a sufrir un ataque. Como todos sabemos, la historia tiene un final feliz, aun cuando los dos hermanos ya no volverán a vivir juntos.
Lo que me interesa rescatar aquí es el coraje de Iaakov. Es verdad que D”s le ordena volver a la tierra de Israel, pero de ninguna manera le dice que debe reencontrarse con su hermano ni hacer las paces con él. En realidad, es una decisión personal de Iaakov, quien seguramente deseaba cerrar la herida abierta que le había dejado la áspera relación con su hermano.
Creo que la actitud de Iaakov es ejemplar: él no es un mártir que se expone a lo peor, sino que se resguarda por si el reencuentro no sale bien. Pero por otra parte, tampoco es un cobarde que prefiere eludir a su hermano para siempre. Si pienso en las personas y familias que conozco, la mayoría suele optar por uno de estos dos extremos. Se pasan la vida buscando la oportunidad para “matar o morir”, o viven continuamente intentando evitar a quien prefieren no ver.
Estoy seguro de que todos nosotros tenemos alguna historia personal o familiar al respecto, de gente que se distanció por algún motivo y ya nunca se volvió a ver. A veces por razones dolorosas, a veces por tonterías. Pero sea cual fuere la razón, lo que más nos cuesta a todos es el reencuentro, el enfrentarse con los fantasmas del pasado. Esa es la parte más difícil.
A Iaakov le costó veinte años, no crean que le fue tan fácil. Tuvo que vivir veinte largos años lejos de su casa y tierra natales, para animarse a enfrentar su pasado. Tuvo que luchar con un ángel, quizás símbolo de su hermano, o quizás enfrentarse a sí mismo, antes de reencontrarse con Eisav. Algunos pueden pensar que el resultado no fue tan bueno, ya que después de todo, nunca más volvió a tener una relación fraternal con su hermano. Pero en realidad, lo más importante es que, desde ese momento, pudo volver a vivir en paz, sin sentir que algo le pesaba, sin escapar constantemente de algo o alguien.
Creo que la actitud de Iaakov nos enseña una lección de vida: no es posible evadir eternamente nuestro pasado, nuestros fracasos, peleas y frustraciones. En cierto momento debemos armarnos de coraje y humildad, y enfrentarlo. Sólo así podremos sonreír nuevamente, dejando atrás la pesada carga de la evasión.

Rabino Rami Pavolotzky

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